Analiză algoritmică de sentiment: PNL după alianța cu PSD (2021-2024)

Analiza algoritmică a sentimentului exprimat prin reacțiile la postările de pe Facebook care menționează PNL.

Perioada analizată este septembrie 2021 – aprilie 2024, dataset-ul cuprinzând 16.703 puncte totale de analiză. Instrumentul utilizat este cel dezvoltat de noi pentru algoritmul implementat pe Pulsul Politic și acoperă prezența publică pe o singură rețea de socializare: Facebook. Pentru o mai bună calibrare a datelor și pentru a evita reacțiile cumpărate sau îmbunătățite artificial, pentru această analiză am utilizat atât contul oficial al partidului, cât și site-urile de știri, incluzând principalele site-uri de știri cu o înclinație de stânga, de centru și de dreapta.

În plus, setul de date a fost ajustată o linie de tendință, prin aplicarea unei regresii liniare, pentru a observa direcția generală a sentimentelor în timp.

Există 3 momente cheie pe care analiza de sentiment le identifică în rezultatele PNL pe perioada analizată:

  1. Momentul îndepărtării USR de la guvernare și apropierea de PSD; acesta a reprezentat o cădere extrem de puternică în sentimentele exprimate public de consumatorii de social media;
  2. Momentul rocadei premierului Ciucă cu premierul Ciolacu; acesta a reprezentat o perioadă de stabilitate pozitivă în sentimentele exprimate de consumatorii de social media;
  3. Momentul pregătirii campaniilor și alegerilor din 2024; acesta a reprezentat o nouă cădere puternică în rândul sentimentelor exprimate de consumatorii de social media;

Trendul general pe cei 3 ani este unul negativ, cu cea mai stabilă perioadă ușor identificată ca fiind cea de după rocada premierilor.

MOMENT 1

Alianță cu PSD

Septembrie 2021

SCĂDERE PUTERNICĂ

MOMENT 2

Rocadă premier

Iunie 2023

STABILIZARE POZITIVĂ

MOMENT 3

Comasare alegeri

Martie 2024

SCĂDERE PUTERNICĂ

Analiza trendurilor de sentiment arată o variație notabilă între cele trei momente cheie.

Graficul final evidențiază o fluctuație semnificativă a sentimentelor la începutul perioadei analizate, cu o scădere accentuată a sentimentului pozitiv în septembrie 2021. Această scădere poate fi corelată cu evenimente specifice perioadei respective (problemele cu USR și alianța cu PSD).

Trendul general descendent pe parcursul perioadei de trei ani indică o posibilă erodare a încrederii sau satisfacției utilizatorilor față de conținutul analizat. Acest trend sugerează necesitatea de a adapta strategiile de comunicare online și de a adresa preocupările specifice ale audienței pentru a inversa această tendință.